منشی زن که در محل کار مشغول به انتخاب یکی از زونکن های بر روی هم چیده شده در بایگانی می باشد.

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری

نگاهی به تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری پرسش بسیاری از متقاضیان جواز تاسیس می باشد. جواز تاسیس در واقع مجوز تولید در شهرک های صنعتی است که پس از آن می توان یک کارخانه و یا واحد تولیدی احداث نمود. به همین مناسبت جواز تاسیس در واقع به نوعی جواز احداث کارخانه محسوب می شود و این در واقع همان مجوزی است که سابقاً به آن موافقت اصولی گفته می شد.

در مقابل پروانه بهره برداری یا پروانه تولید مجوزی است که سازمان صمت پس از احداث کارخانه به شما می دهد. در واقع پروانه بهره برداری مجوزی بر تولید محصول و کالای خاص می باشد.

اخذ جواز تاسیس می تواند با طی مراحل قانونی احداث کارخانه نهایتاً به صدور پروانه بهره برداری منجر گردد. در این حالت می توان دریافت جواز تاسیس را مقدمۀ اخذ پروانه بهره برداری محسوب کرد.

بنابراین تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری به نوعی فاحش می باشد. جواز تاسیس به خودی خود تنها یک برگ کاغذ می باشد که در صورتی که متقاضی در خصوص ساخت کارخانه خود اقدامی نکند باطل می گردد. این درحالی است که پروانه بهره برداری سندی است که دال بر وجود یک کارخانه کاملاً قانونی و درحال بهره برداری می باشد.

مرجع صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری

جواز تاسیس و پروانه بهره برداری در هر استان توسط سازمان صنعت معدن و تجارت آن استان صادر می گردد. برای مثال در استان اصفهان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به آدرس: خیابان 22 بهمن، مجتمع اداری غدیر می باشد.

در واقع تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری در این حالت به یک نوع شباهت تبدیل می شود. در نظر داشته باشید هر چند مرجع صدور هر دو مدرک یکی می باشد اختلاف فاحشی در مراحل آنها وجود دارد.

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از نظر مدت زمان

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از نقطه نظر زمان بسیار فاحش می باشد. از آنجا که مراحل اخذ پروانه بهره برداری شامل عقد قرارداد زمین، ساخت سوله و اداری، نصب و تجیهیز ماشین آلات و خط تولید می باشد مدت زمان اخذ پروانه بهره برداری چندین برابر مدت زمان اخذ جوازتاسیس می باشد.

معمولاً به طور متوسط زمان لازم برای دریافت جواز تاسیس یکماه و در مورد پروانه بهره برداری یکسال و بیشتر می باشد. از این نظر متقاضی باید تفاوت بین این دو را از آغاز به خوبی بداند.

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از نظر هزینه

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از نقطه نظر هزینه نیز بسیار فاحش می باشد. لزومی ندارد هزینه قابل توجیهی برای اخذ جواز تاسیس کنار بگذارید.

در مقابل هزینه اخذ پروانه بهره برداری می تواند بسیار بالا باشد. علت این امر هزینه های نهفته در مراحل دریافت پروانه بهره برداری می باشد. بخش قابل توجیهی از این هزینه ها شامل هزینه خرید زمین، هزینه ساخت و ساز، هزینه خرید انشعاب برق گاز و آب،  هزینه خرید ماشین آلات کارخانه می باشد.

متقاضی باید به روشنی از هزینه های پیش روی خود با خبر باشد. بسیاری چون تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری نمی دانند ممکن است یکی را به جای دیگری پندارند و بی خبر از هزینه های پیش رو اقدام نمایند.

از یک منظر دیگر لزوم دانستن تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری اهمیت دارد. اصولا اگر متقاضی هزینه به ثمر رساندن پروانه بهره برداری را از نقطه نظر عملی نداشته باشد قدم گذاشتن در راه جواز تاسیس بی معنا است.

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از نقطه نظر تسهیلات

یکی از تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از نقطه نظر دریافت تسهیلات بانکی می باشد. بانک ها در واقع دو نوع وام به متقاضیان پرداخت می نمایند. این دو نوع وام عبارت از وام سرمایه ثابت و وام سرمایه در گردش می باشد. به وضوح نوع این وام ها و نحوه مصرف آنها متفاوت می باشد. 

معمولا متقاضیان طالب دریافت تسهیلات ثابت از بانک ها می باشند. بانک ها معمولا وام سرمایه ثابت را به دارندگان جوازتاسیس در مرحله احداث کارخانه پرداخت می نمایند. پس از صدور پروانه بهره برداری متقاضی تنها می تواند از وام در گردش استفاده نماید.

تسهیلات به تولید کنندگانی پرداخت می شود که پس از گرفتن جواز تاسیس اقدام به ساخت کارخانه خود تا حد 60 درصد پیشرفت فیزیکی نموده اند و اکنون برای تکمیل آن نیاز به این تسهیلات دارند.

چگونه جواز تاسیس اخذ کنم ؟

پیش از صدور جواز تاسیس شما نیاز به یک موضوع فعالیت دارید. همچنین پس از تعیین رشته فعالیت تولیدی و مجدداً پیش از صدور جواز تاسیس لازم است، محل اجرای طرح را در یکی از شهرک های صنعتی استان خود که شرکت شهر های صنعتی استان شما اجازه تاسیس کارخانه در آن می دهد، انتخاب کنید، البته خوب است بدانید که در همه موارد هم دست شما در این زمینه آن چنان باز نیست و اصولاً در برخی از شهر ک ها مجوز برخی از کار ها داده نمی شود و برخی از فعالیت های تولیدی صدور جواز تاسیس تابع صدور جواز آن از اداره محیط زیست استان می باشد.

وقتی که موضوع فعالیت و زمین انتخاب شد، نوبت مراجعه به اداره صنعت، معدن و تجارت استان جهت صدور می باشد. منتها پیش از مراجعه به سازمان لازم است جهت اخذ جواز تاسیس در وب سایت بهین یاب ثبت نام کرده باشید. چگونه در سایت بهین یاب ثبت نام کنم ؟

اخذ جواز تاسیس چه فوایدی دارد ؟

اخذ جواز تاسیس و یا در واقع گرفتن آن محاسنی هم در پی دارد که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشد:

1-جواز تاسیس یک مدرک بسیار مهم و قابل ارائه به بسیاری از مراجع منجمله بانک ها ، اداره ثبت علامت تجاری جهت ثبت برند و مراجع قضایی به عنوان سندی به جهت وثیقه می باشد.

2-با داشتن جواز تاسیس می توان اقدام به اخذ زمین صنعتی با وام دولتی و پرداخت تنها 30 درصد مبلغ آن به صورت نقدی نمود.

جواز تاسیس جهت ثبت برند:

یکی از تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری در ثبت برند می باشد. قبلاً مدارکی که اداره ثبت علایم تجاری موقع ثبت علامت و یا برند از شما حتماً درخواست می نمود جواز تاسیس بود. لذا در بسیاری از مواقع افراد و شرکت ها جهت ثبت برند خود اقدام به گرفتن جواز تاسیس می نمودند. اخذ جواز تاسیس به منظور ثبت برند خود نیازمند مهارتی خاص و دانستگی از زیر و بم های هر دو فرایند صدور جواز تاسیس و ثبت برند خصوصاً در هنگام ثبت برند در چند طبقه می باشد .

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری :

غالباً دیده ام که مراجعین فرق جواز تاسیس و پروانه تولید را نمی دانند و آنها را به جای هم بکار می برند در واقع صدور پروانه تولید جهت واحد های صنعتی تنها پس از ساخت و تکمیل کارخانه و یا آن واحد صورت می گیرد و در واقع پروانه تولید جایگزین جواز تاسیس می شود.

این نوشته ها را هم بخوانید :

از 0 تا 100 صدور جواز تاسیس و دریافت جواز تاسیس

مراحل اخذ جواز تاسیس چیست

معرفی سامانه بهین یاب و کارکردهای آن

جواز تاسیس کارگاه تولیدی چیست

چگونه جواز تاسیس برای ثبت برند اخذ نمایم

لینک های مفید مربوط به این نوشته :

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان

خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان

شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان

سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

معاونت غذا و دارو-دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

بهین یاب

مطالب مشابه...

مطالب محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!