منشی زن که در محل کار مشغول به انتخاب یکی از زونکن های بر روی هم چیده شده در بایگانی می باشد.

اسامی خاص برای برند

اسامی خاص برای برند

عبارت اسامی خاص برای برند توسط متقاضیان ثبت برند به کرات مورد جستجو قرار می گیرد. ماجرا چیست  و دلیل خاص بودن اسم در هنگام ثبت برند و یا ثبت علامت چیست ؟!

تعریف اسم عام و اسم خاص

اسم خاص چیست ؟

اول از همه تعریفی از اسم خاص داشته باشیم تا بعد به ثبت برند برسیم. استنباط از خاص بودن در اسم خاص ممکن است؛ مفاهیم مختلفی را به ذهن متبادر کند.

اسامی خاص برای برند گاه معظلی برای متقاضی در هنگام ثبت علامت تجاری محسوب می شود.
اسامی خاص برای برند گاه معظلی برای متقاضی در هنگام ثبت علامت تجاری محسوب می شود.

کلمه خاص ممکن است دلالت بر ویژه بودن آن اسم داشته باشد. همچنین خاص بودن ممکن است دال بر تک بودن اسم باشد. البته ویژه بودن و تک بودن ویژگی های خیلی مهمی برای کلمه و یا عبارت قابل ثبت به عنوان برند می باشد لیکن اسم خاص در اینجا معنای دیگر دارد.

در زبان طبیعی به کلماتی از قبیل احمد، سقراط … اسم خاص می گوییم. اسم خاص تنها به یک مولفه از یک گروه اشاره می کند. اسامی خاص یک فرد از یک گروه را متمایز می کند.

لندن و زهره به ترتیب به اسم یک شهر خاص و به یک سیاره خاص اشاره می کند. اسم خاص در زبان انگلیسی  Proper Noun نامیده می شود.

اسم عام چیست ؟

در فرهنگ دهخدا در جلوی اسم عام آمده است. برای نمونه نام سنگ ” که نه برای یک سنگ ویژه ، بلکه برای رده سنگها یا همه سنگها به کار می رود”.

اسامی قابل ثبت به عنوان برند و چالش خاص و عام بودن

در هنگام ثبت برند در مرکز مالکیت معنوی خاص و عام بودن اسم یا اسامی چالشی بر سر راه شما ثبت علامت تجاری محسوب می شود.

اسم پیشنهادی شما باید خاص باشد و اسم عام قابلیت ثبت ندارد . مثال این مورد این است که شما نمی توانید کلمه ی صندلی را برای خود ثبت نمایید.

دلیل موضوع این است که اگر صندلی برای شما ثبت شد، دیگری نمی تواند از این عنوان استفاده کند و این از قاعده عقلی بیرون است.

البته اگر شما تقاضای یک عبارت چند کلمه ای را در ثبت اظهارنامه علات تجاری خود بدهید وجود یک کلمه خاص در آن کفایت می کند.

در این صورت اداره ثبت علائم تجاری در سند مالکیت شما درج می کند که مالک نسبت به بخش عام عبارت حق استفاده انحصادی ندارد.

آیا اسم خاص انتخابی  برای برند لزوماً ثبت خواهد شد.

پاسخ اینست که هر چند تنها کلمات خاص قابلیت ثبت دارند ولی هر اسم خاصی لزوماً قابل ثبت نیست. شما طبق قانون مجاز به ثبت برخی از کلمات و عبارات نیستید.

همچنین در نظر داشته باشید حتی در صورت اینکه اسم شما از اسامی قابل ثبت باشد در صورت مشابهت رد می شود. این بدین معنی است کلمه ای که شما درخواست ثبت آن را دارید در طبقه ی مفروض نباید مشابه داشته باشد.

مجدداً بحث تشابه تنها در قسمت خاص عبارت مفروض پیش می آید. این به این معنا است که در صورت وجود کلمه و یا کلمات عام در عبارت شما که مشابه آن در طبقه وجود دارد، مشکلی ایجاد نمی کند. وجود یک کلمه خاص غیر مشابه در آن طبقه فی النفسه آن عبارت را ثبت پذیر می نماید.

می بینید که بحث قابل ثبت بودن و یا نبودن یک برند تا حدودی پیچیده می باشد. این موضوع همچنین تا حدود زیادی تجربی است. موسسه حقوقی بر اساس تجربه خود می داند؛ رویکرد کارشناسان با اظهارنامه ثبت علامت چیست. زمان ثبت برند کوتاه نیست که هزینه سعی و خطا شود.

بهتر است برند سازی شما توسط یک مجموعه با تجربه انجام شود. یک سری اسامی هستند که قابل ثبت می باشند لیکن برند خوبی نیستند. برند با ارزش ترین دارایی یک کسب و کار است. برند خوب به راحتی در بازار جا باز می کند و این به معنی فروش برای مالک آن است.

استعلام ثبت علامت تجاری

ممکن است چند اسم خاص در اختیار داشته باشید اما ندانید کدام مشابه دارد. جستجو در تکراری بودن یا نبودن اسامی از طریق  استعلام گرفتن برای شما انجام می پذیرد.

بهتر است ثبت برند و استعلام شما یکجا انجام شود. اینگونه با دریافت اظهارنامه ثبت علامت خیال شما از بابت لو نرفتن اسم راحت می شود.

پیشنهاد اسامی خاص برای ثبت برند 

انتخاب اسم مناسب برای برند اولین قدم در برند سازی می باشد. یک اسم خوب برای برند باید ویژگی های مختلفی داشته باشد. اسم شما باید ریشه فارسی داشته باشد. برای اطمینان خاطر در این خصوص باید به فرهنگ لغت دهخدا رجوع کنید.

بهتر است بدانید بسیاری از گزینه های شما هم اکنون ثبت شده اند. وجود لغت مورد نظر شما در عبارت ثبت شده ی دیگران موجبات رد شدن اظهارنامه شما را فراهم می کند.

جالب است بدانید؛ حتی وجود هم آوایی کلمه مورد نظر شما با یک علامت تجاری ثبت شده می تواند دلیلی بر رد درخواست شما باشد. به این ترتیب ثبت برند کار سختی به نظر می رسد. راستش واقعیت امر همین است. مضاف بر این با گذشت زمان  و با افزوده شدن تعداد برند های ثبت شده،  ثبت برند کار مشکل تری می شود.

راه حل انتخاب کلمات و عباراتی است که حدس می زنید کمتر به ذهن دیگران می رسد. استفاده از اسامی اصیل ایرانی و یا نام های ایرانی گاه راه حلی موثر در این زمینه است.

لیست کامل نام های ایرانی  

لیست کاملی از نام های ایرانی، پارسی، زرتشتی و شاهنامه در برخی منابع ذکر می شود. به این لیست می توان نام اسطوره های ایرانی و یا شاهان و شاهزادگان را هم افزود.

فهرست نام های ایرانی در ویکی پدیا یکی از این نمونه هاست.  با جستجو در این لیست می توانید نام مناسبی برای برند خود برگزینید. فراموش نکنید کلمه و عبارت انتخابی باید با کار شما همخوان باشد.

متقاضیان اسامی خاص برای برند چه عبارات دیگری را جستجو کرده اند؟

اگر در گوگل عبارت اسامی خاص برای برند را جستجو کنید در بخش جستجوهای مرتبط با عبارات زیر بر خورد می کنید.

اسم های خاص برای اینستاگرام

اسم های خاص برای اینستاگرام یکی از موارد پر جستجو در گوگل می باشد. به تبع یک اکانت زیبا در جذب مخاطب نقش مهمی دارد. در اینجا با خیال راحت می توان از کلمات و عبارات لاتین استفاده نمود. در اینجا تنها محدودیت موجود تکراری بودن نام پیشنهادی است.

اسم های تجاری شیک

اسم های تجاری شیک یکی از موارد جستجو شده در گوگل می باشد. اسم تجاری بعد از ثبت به همان علامت تجاری و برند مبدل می شود. برای انتخاب یک اسم های تجاری شیک همه موارد  اسامی خاص برای برند صدق می کند. البته اینجا تاکید بر شیک بودن می باشد.

شیک بودن یک اسم را با خوش آوایی آن می توان مرتبط دانست. اسامی تجاری شیک باید بر نو بودن ، اصالت و فاخر بودن اسم تاکید کنند. برخی اسم های خارجی را اسم تجاری شیک قلمداد می کنند. برخی از کلمات فارسی مانند تک دوجهی بوده و معادل لاتین آنها نیز در فارسی معنا دارد.

پیشنهاد نام تجاری

پیشنهاد نام تجاری هم تاحدودی با انتخاب اسامی خاص برای برند یک نتیجه در بر دارد. هر دو گروه از جستجوی این عبارات به دنبال واژه ای مناسب برای برند خود هستند.

ایده برای اسم شرکت

کسانی که به دنبال ایده برای اسم شرکت هستند تا حدود زیادی هدفی همانند جستجو کنندگان نام مناسب برای برند هستند. قوانین اسم گذاری بر روی شرکت با انتخاب برند بسیار متفاوت می باشد. مالکیت بر این دو لزوماً به هم ربطی هم ندارد.

برای مثال ممکن است نام شرکت شما در عنوانی باشد که قبلاً در مرکز مالکیت معنوی ثبت شده است. در این صورت این برند ممکن است به نام دیگری ثبت شود.

نمونه اسم شرکت

جستجو کنندگان نمونه اسم شرکت همان هایی هستند که به دنبال ایده برای اسم شرکت هستند. در حالت کلی فرمت اسم شرکت سه کلمه ای می باشد. در اسم شرکت شما حتماً باید یک یا دو اسم خاص وجود داشته باشد. اسامی خاص برای شرکت همانند اسامی خاص برای برند است .

اسامی خاص برای ثبت برند

اسامی خاص برای ثبت برند

صفحات مرتبط با اسامی خاص برای ثبت برند

موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی

آئین نامه اجرایی قاون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علایم تجاری

ثبت برند در اصفهان ارزان و فوی

ثبت برند در تهران

مطالب مشابه...

مطالب محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!